Com Égina, Agistri pertany al grup de les illes Saròniques, dites així perquè són dins del golf Sarònic. S’hi arriba des del Pireu o Égina.

Agistri és una illa de 13 km2 coberta de pins, amb algunes platges, on viuen poc més de mil habitants. La capital és Megaloxori (o Mili), el port principal, disputat pel proper d’Skala, on es pot anar caminant per un passeig voramar. Ens allotgem en un hotel de Megaloxori amb un balconet que dona al mar, així esmorzem i sopem amb vistes. Al poble hi ha un supermercat, un forn, una òptica, una taverna i una església. Properes al mar, algunes tavernes i cafeteries. Com a cosa curiosa, hem vist un centre d’entrenament de boxa amb força moviment.

A l’illa només hi ha busos a l’estiu. Les distàncies no són excessives, vistes les dimensions, però no tot és pla. Hi ha única carretera que va d’Skala, el port on vam atracar, passa per Megaloxóri, on estem, i continua cap a la desviació a la cala de Dragonera; després s’endinsa per anar a un nucli de població al sud-est, Limenaria i una platja propera, Mariza. D’aquí torna a anar a l’oest per la costa, fins al llac i illeta d’Aponissos. Hi ha força gent que fa els senders caminant, o amb bicicleta però hem vist molts ciclistes bufant i arrossegant la bici. La majoria dels cotxes que hi ha són de gent de la pròpia illa. S’hi crien cavalls i a Aponissos hi ha un centre d’equitació.

Un dia anem a la platja de la Dragonera, un nom com el que tenim a Mallorca, no sabem si hi ha relació entre ells. La cala té aigües verdoses, platgeta gran i miniplatgetes. Pel camí, pins, i també vegetació de mates, llentiscles, etc.

Agistri va compartir història amb la veïna Egina. La llegenda diu que formava part del regne d’Aiakos d’Egina, i es creu que l’actual Agistri era l’antiga Kekryfaleia. Se sap que va ser aliada d’Egina durant la guerra de Troia.

El taxista que ens va portar de port d’Skala a Megaloxori ens va explicar que va treballar un temps a Tarragona, però arreu, que et pregunten d’on ets, la paraula màgica és Barcelona. Llavors obren molt els ulls i amb cara d’admiració repeteixen: “Barkeloni”!

Vegeu informació d’Egina a: https://gloriacondal.com/2024/05/07/egina/