Alger

Ciutat d’Alger, capital d’Algèria. Foto: gloriacondal

No és una visita turística usual. Som 4 solidaris que venim dels campaments sahrauis de Tinduf, al sud d‘Algèria. És novembre. Estem mig malalts i demanem a l’home del Polisario que ens ve a recollir a l’aeroport, que ens acompanyi a un bon hotel. La circulació pel mig de la ciutat està fatal: és divendres, festa. Carrers i places plens de gent que passeja. El port, que ocupa una part important del litoral, quasi no té platja i les onades són fortes. Edificis colonials, blancs, amb portes i finestres blaves. Pugem a la part alta de la ciutat i arribem a l’hotel el Aurassi, en un edifici imponent. Després d’un bany reconfortant ens ve a buscar el nostre home per sopar fora. Anem a Sidi Deij, una mena de Maremàgnum però quasi tot està tancat, pel Ramadà. Provem en un poblet de prop, però tampoc. Tornem a la capital, enmig dels brogits dels seguidors del partit de futbol. Ens aturem en un parell de llocs, amb resultat negatiu. Fem una aturada forçada, el temps just perquè un company evacuï. Donem unes quantes voltes més i res. El partit de futbol s’ha acabat. Algèria 4 – Senegal 0. Eufòria pels carrers. A mitjanit tornem a l’hotel amb la panxa buida i aconseguim menjar una sopa de llegums i uns espaguettis.

Plaça Alger. Foto: gloriacondal

L’endemà esmorzem en un menjador amb vistes i baixem a peu cap a la part antiga. Alger està construïda damunt de turons. Som en un antic barri de pieds-noirs. Carrers plens de parades ambulants a banda i banda, on venen roba, calçat, verdures i fruites, llaunes… escales, una escola, una mesquita. Arribem a la plaça dels màrtirs, voltada d’edificis blancs, amb balconades blaves; al mig hi ha una glorieta i al fons, el mar. Una gran marea de gent amunt i avall. Veiem una furgoneta que porta un taüt molt senzill, destapat, amb un mort dins. Continuem per l’avinguda que va paral·lela al mar i en una placeta, entrem en un banc a canviar diners; és obert però quan som a dins ens diuen que és tancat (!). A fora, preguntem a uns policies si ens poden ajudar; un d’ells va a buscar un canvista del carrer i ens el porta. Un company i jo aprofitem per anar a uns lavabos públics que hi ha sota la plaça; buf…

Continuem paral·lels al mar; en molts carrers i places tenen penjades bombetes de colors que quan les encenen al vespre, fan bonic. Passem pel davant d’edificis oficials fins arribar a la plaça del Primer de Maig, construïda aprofitant el pendent del terreny; parades d’artesans, jardins, escales i dalt de tot, com si fos un gran monument, el nostre hotel, un atemptat contra l’estètica. L’edifici de Correus és una joia: entrem a dins, amb una gran activitat total: columnes i al centre, una gran cúpula d’on penja una làmpada de cristall. Pel carrer, dones molt tapades (poques), amb un vel pel cap (força) o sense res (no tantes). Ni un turista. Passem per una botiga de música, hi entrem a escoltar i comprem uns quants CD, baratíssims! La plaça de l’emir Abd el Kader, petita, té una gran estàtua eqüestre al mig, i és plena de nens. En una de les cantonades, la llibreria “Tercer Món”. Hi ha moltes pastisseries, com a tots els països àrabs, i tenen uns dolços amb molt bona pinta. Si no fos per la panxeta…

El darrer dia esmorzo pastís de poma amb te negre, veient tota la badia d’Alger, un privilegi fantàstic. Esperem que ens vingui a buscar l’home del Polisario, que ens porta al monument als caiguts a les guerres d’alliberament. Des del mirador hi ha una gran vista de la ciutat: molts vaixells que estan arribant, edificis, jardins, fàbriques, el nostre hotel… Entrem al Museu d’història que hi ha a l’interior del monument, un recorregut des que vivien en tribus fins a la colonització francesa i la lluita per la independència. Lliçó apresa. Sortim i marxem a l’aeroport.

Anuncis

Quant a Gloria Condal

Som dues dones d'un petit país, Catalunya. Ens agrada caminar, viatjar i la cultura. Two women from an small country, Catalonia. We like travelling and culture
Aquesta entrada s'ha publicat en Viatges, Viatges per Àfrica i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.