Paros

Paros port

(actualitzat febrer 2020)

Hi vam arribar amb ferri, fugint de Naxos, al davant. Paros és famosa pel marbre blanc i al port hi ha la capital, Paríkia. El més interessant, la basílica de la Panagia Ekatontapiliani, una de les esglésies paleocristianes més antigues de Grècia, edificada per Constantí el Gran. A prop, un petit museu arqueològic.

Al nord-oest hi ha una de les millors platges, Kolimbithres (Κολυμπήθρες), una formació de roques de granit amb aigües turqueses, petita i molt turística. Més a l’est, Naússa, un indret turístic pleníssim. Costa est avall, Pisso Livadi, un lloc bonic; d’aquí, una carretera creua l’illa per l’interior fins a Paríkia, a la costa oest. A l’interior, pobles com Kostos o Lefkés des d’on es pot anar caminant a diferents llocs, per exemple, fins aPródomos per un camí bizantí medieval que travessava l’illa de banda a banda. Llàstima que estigui poc cuidat. Vegeu possibilitats aquí.

Ens vam instal·lar a Alikí, al sud, a casa d’una família d’Atenes. L’amo, el Iorgos, un home encantador i les filles, un amor. És una casa nova, amb una planta i al jardí hi ha presseguers, plataners, oliveres, mates d’herbes oloroses i un sortidor. Nosaltres tenim dues estances del pis; des del balcó veiem algunes cases disseminades entre oliveres i xiprers, petites muntanyes, cases amb corrals de gallines… podria ser el paisatge d’un poble de muntanya, però enllà, veiem un retall de mar.

Alikí, Paros. Foto: gloriacondal

Al poble hi ha un camí que porta a la platja de Fáraga (Φάραγγας) voltada d’algunes cales més petites, amb taverna, algunes ombres, aigües turqueses i sorra fina. Davant, els petits illots de Panteronisi. Com que casa nostra es troba just en un punt on els cotxes que hi van, es perden, ens hem acostumat a indicar-los el camí correcte. Els grecs ens ho pregunten a naltros, pobres catalanetes, que els contestem en la seva llengua. Ens ho agraeixen i marxen tan contents. Llavors ens n’anem a un cafè a fer un frapé. Sota una bona ombra, deixem que el temps passi, amb una bona lectura. Cap al tard, sopem en un restaurant vora mar, i mai més ben dit perquè ens posem en una taula en un espai amb aigua a banda i banda. Al davant, a l’illeta d’Antiparos, es comencen a encendre llums.

A la banda sud-est de l’illa hi ha la vall de les papallones, un indret verd i fresc, amb aigua, xiprers i pins, semblant a una altra vall que hi ha a l’illa de Rodes. Ideal per a dies calorosos.

Segons Joan Casas, un català enamorat de l’illa, en l’època hel·lenística hi havia uns 50.000 habitants. Ara, a l’hivern no arriben ni a la meitat. S’hi ha construït tant, que hi ha més de 4.000 casetes d’estiueig buides, en venda. Un desastre. Sort que encara hi queden racons amagats.

Desconegut's avatar

About Gloria Condal

Som dues dones d'un petit país, Catalunya. Ens agrada caminar, viatjar i la cultura. Two women from an small country, Catalonia. We like travelling and culture
Aquesta entrada s'ha publicat en Viatges, Viatges per Grècia i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari