Refugiats a Xios. Ajudar o complicar?

Fa un any havia a Xios uns 2.500 refugiats. Ara n’hi ha 3.500 i en continuen arribant. En els 5 dies que hi som n’han arribat 116. A l’illa de Lesbos, al nord de Xios, les entrades han baixat molt, però aquí han pujat.

Σουδα Χιος

Σουδα Χιος. Souda Chios. Foto: gloriacondal

En la primera visita a la ciutat trobem un grup que baixava del bus, tres noies i tres nois, parlant i rient; van ben vestits, amb anoracs i jaquetes, i calçats amb vambes. Al supermercat hi ha una parella i un nen que compren albergínia i iogurts. Alguns dels nens i nenes estan escolaritzats, però no tots, mentre als adults el pas del temps se’ls fa etern. A Xios continuen concentrats al camp de Souda (que el govern local volia tancar però no ha pogut perquè els migrants que va desplaçar al camp de refugiats de Vial es van rebel·lar i van tornar). El camp de Vial és el camp oficial, massificat i allunyat de la ciutat. Els refugiats tenen autobusos gratuïts per traslladar-se a la ciutat, passejar, comprar i fer el que vulguin.

Ινουσσες, Χιος

Les costes de Turquia són sempre presents des de Xios. A la foto, les primeres vistes són de les illes Inusses (gregues). Després, la costa turca. Foto: gloriacondal

L’ong basca Salvamento Marítimo Humanitario (SMH), amb el suport del Consell de Mallorca, volia crear un servei d’atenció mèdica de suport als refugiats i també per a tots els xiotes sense recursos en una antiga clínica, però els veïns no hi estan d’acord. Els responsables han explicat que no s’hi faran visites mèdiques sinó organització del subministrament de medicaments, traducció de documents mèdics i suport als metges, per tal d’alleujar el saturat Hospital de Xios. Uns dies després de l’anuncia, els veïns van anar a Souda a protestar, acusant 5 refugiats de fer malbé uns cotxes aparcats. Els cotxes no es van localitzar i la policia es va endur els xiotes a comissaria. Una provocació més inspirada per Alba Daurada (Χρυσή Αυγή) i el suport d’un capellà que ha qualificat els refugiats de «gitanos sense educació». Un dies després, la història acaba: SMH decideix abandonar el projecte, vistos els problemes amb els veïns i l’opinió de l’Ajuntament, que explica que no coneixia els seus plans.

Souda Chios

Σουδα Χιος. Souda Chios. FOto: gloriacondal

En canvi, un petit projecte que ha acabat bé s’ha fet a través de l’ong cristiana Samaritans’Purse, que fa poc va contractar 30 refugiats (homes i dones) per treballar durant 5 dies en l’arranjament del jardí d’una llar d’avis.

La gent de Xios està cansada. Cansada perquè està vivint una crisi molt bèstia. Les pensions, de l’any passat a ara, han tornat a baixar, mentre els preus dels articles de necessitat van pujant. Aquest hivern, a Xios, els treballadors contractats pel govern grec van fer vaga perquè no els pagaven el sou. Entre els refugiats, la massificació i la convivència forçada ha provocat baralles i altercats. Els grecs ja no se’ls miren com al principi, les mirades han canviat, i els grups feixistes aprofiten per fer campanya: Alba Daurada té cada cop més adeptes.

Ciutat Xios chios

Xios. Al fons, la capital i el camp de refugiats de Souda. Foto: gloriacondal

Els refugiats ho han dit moltes vegades, de totes les maneres possibles: no es volen quedar a Grècia, però estan aquí sense poder-ne sortir. I quan se’ls vol ajudar, si no es fan les coses molt ben fetes, de vegades es fa més nosa que servei. És molt complex, però així ho hem vist.

Advertisement

Quant a Gloria Condal

Som dues dones d'un petit país, Catalunya. Ens agrada caminar, viatjar i la cultura. Two women from an small country, Catalonia. We like travelling and culture
Aquesta entrada s'ha publicat en Solidaritat, Viatges per Grècia i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s