San Miguel Açores

Ponta Delgada

Ponta Delgada. Sao Miguel Açores. Foto: gloriacondal

San Miguel és l’illa més gran de les Açores, amb gairebé la mateixa superfície del Vallès Oriental. És allargada (90 km llarg) i hi viuen 137.000 habitants, quasi la meitat de la població de tot l’arxipèlag. El mes de maig celebren la Pentecosta i arreu trobem les festes del Espíritu Santo.

rabo peixe fsta s crist

Rabo do Peixe. Festes S. Crist. Foto: gloriacondal

Té cràters-llacs, termes i fumaroles. El cim més alt és Pico da Vara (1.105 m) a l’est. La capital, Ponta Delgada, té el cor a la plaça de Gonçalo Velho, amb les Portes da Cidade i enllà, l’església de S. Sebastiao, el seu patró. Té passeig marítim i una façana d’edificis hotelers lletja. Un racó agradable és el Campo de S. Francisco, una placeta on domina un metrosideros gegant i dues esglésies. Mirant al mar, veiem el Monument a l’Emigrant. La rua Diario dos Azores, de vianants, és autèntica i al final hi ha una torre d’estil modernista transformada en hotel i alguns llocs per menjar, senzills i bons.

Hem marcat 3 punts d’interès a partir d’on coneixem l’entorn.

caloura

Caloura. San Miguel Açores. Foto: gloriacondal

1) A l’oest, Mosteiros, des d’on visitem i caminem per Sete Cidades, una zona volcànica nascuda fa uns 250.000 anys. La caldera té 12 km de perímetre i 7 de diàmetre i es formà pel col·lapse d’un cràter durant una gran erupció en temps prehistòrics, tot i que la forma actual és de l’erupció de 1445. Es van formar una sèrie de llacunes, les més grans, la Lagoa Azul i la Verde, però també de més petites: Santiago, Canario, Empanadas…

Lagoas Azul i Verde

Lagos Azul i Verde. 7 Cidades. San Miguel Açores. Foto: gloriacondal

Hi ha possibilitats de caminar pels entorns, molt macos. No us perdeu, a més, 2 coses d’aquesta zona: travessar el túnel (de fet, una mena de claveguera. Claustrofòbics absteniu-vos!) que surt de la crta al poble de Joao Bum i va a parar a la Lagoa Azul (1,2 km llarg) per on s’evaqüen les aigües del llac al mar.

tunel lagoa azul

Tunel hidraulic Lagoa Azul. San Miguel. Foto: gloriacondal

I l’aqüeducte Muro das Nove Janelas, entre les llacunes Canario i Empanadas, construït per portar aigua a P.Delgada.

Antiguo Muro das Nove Janelas

Aqueducte Muro das Nove Janelas. San Miguel Açores. Foto: gloriacondal

A la costa oest destaca, a Ferraria, el far i la zona geològica de lava i aigües calentes, amb balneari. Banyar-se a la platja és lliure.

2) Al centre de l’illa, al nord, Ribeira Grande és la 2a ciutat més gran de l’illa, amb una costa interessant a banda i banda: Capelas, Maia…

plantacio te Gorreana

Platacio te Gorreana. San Miguel Açores. Foto: gloriacondal

Plantacions de te (visita fàbrica Gorreana) i al centre, la Lagoa do Fogo, que podem veure des dels diferents miradors, o caminar-hi. Possibilitats de menjar «cozido» cuinat sota terra o banyar-se en alguna bassa d’aigua termal. Vam allotjar-nos a prop de Rabo do Peixe. Pel sud, Vilafranca do Campo i el raconet tipus Costa Brava de Caloura.

lagoa do fogo

Lagoa do Fogo. San Miguel Açores. Foto: gloriacondal

3) A l’est tenim la Lagoa das Furnas, també amb possibilitats de menjar «cozido» i banyar-se a les piscines termals del Parc Terra Nostra i passejar-se pel jardí botànic. Cal pujar al mirador del Pîco do ferro per ternir panoràmica de la Lagoa, i passejar-se per la riba fins acostar-se a l’ermita Ntra Sra Vitorias, d’estil gòtic, mausoleu de José do Canto el pròcer dels jardins de l’entorn, inaugurada el 1886, ara en ruines. Com que és de pedra, de lluny ni es veu.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

La població més important del nord-est és…Nordeste, on ens allotgem. Al mateix poble hi ha el far do Arnel, de planta i torre octogonal, primer de l’illa. Hi vam baixar a peu, amb fort pendent avall i ens vam arribar al petit port. Per la carretera general, baixant costa avall hi ha el mirador Vista dos Barcos, des d’on es té una altra perspectiva del far. I continuant, dos miradors excepcionals: Ponta do Sossego i Ponta da Madrugada, molt més que miradors (jardins, barbacoas…).

Far Arnel Nordeste

Far Arnel. Nordeste. San Miguel Açores. Foto: gloriacondal

Un parell de km avall deixem el cotxe en una desviació a l’esquerra sense rètol i anem a peu a la platja de Lombo Godo a través d’una pista descendent i al final un sender, una platja de pedres i una part de sorra, que de vegades desapareix pels corrents marins i els assentaments de terres. Al tros final hem comptat 168 graons. Continuant, el poblet d’Agua Retorta, a mig camí de la crta i el mar. Aquí hi ha una reserva florestal dins una espai riquíssim en botànica. També hi ha l’únic càmpig de l’illa. Hem vist un molí i moltes faves plantades, i hi ha senders per fer. Al final (sud-est) hi ha la vila de Povoaçao, amb platja i serveis.

Total: 10 dies

Advertisements

Quant a Gloria Condal

Som dues dones d'un petit país, Catalunya. Ens agrada caminar, viatjar i la cultura. Two women from an small country, Catalonia. We like travelling and culture
Aquesta entrada ha esta publicada en Viatges per Europa. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.