Passadiços do Paiva i pont Arouca

La ciutat d’Arouca es troba a uns 60 km de Porto (Portugal). Mentre estàvem confinades havíem vist que s’havia inaugurat el pont penjat més llarg del món i ho vam posar a la llista de llocs per anar. Després vam veure que el pont podia anar lligat a una ruta a peu per unes passarel·les per la gorja del riu Paiva. I per fi hi hem estat.

Situació d’Arouca i de les passarel·les de Paiva

Els Passadiços de Paiva recorren la gorja del riu durant 8 km i es poden iniciar per una punta, Areinho o per l’altra: Espiunca. A tots dos llocs hi ha serveis de taxis i jeeps que et retornen on tens el vehicle. Nosaltres comencem per Areinho perquè, el primer km és fort (un desnivell de 200 m i 500 graons), però els 7 km restants fan baixada. Si es fa en sentit contrari, fas molta més pujada. I el pont, què hi pinta? De fet, no porta enlloc. Fa exactament 516 m, i com que retornes, representa caminar més d’un km.

Pont d’Arouca. Foto: gloriacondal

Segons ens expliquen, el van fer per promocionar el paisatge de la regió, l’economia i portar turisme (es pot fer només el pont, però cal arribar-hi!). Si fas les dues coses, cal preveure a quina hora seràs al pont, perquè s’ha de reservar per internet molts dies abans (el nombre de gent per estar al pont és limitat). Si comences per Areinho és més fàcil, perquè el tens a 1 km de la sortida, si inicies el recorregut per Espiunca, és més difícil calcular. Per tant, nosaltres vam començar la ruta des del pàrquing d’Areinho, arribem al pont, el passem, retornem als passadissos i continuem fins al final. 

Passadiços do Paiva. Foto: gloriacondal

No ens fa gens de por caminar mirant ensota o a sobre, ens sentim segures. Per la sequera dels últims temps, la cascada d’Aguieiras, que es veu des del pont, porta poca aigua. Un cop creuat, seiem un moment a beure aigua i menjar un raïm que portàvem i retornem als passadissos, ara sense pressa i de baixada.

Pont penjat Arouca 516. Foto: RC

El congost de Paiva correspon a un tram del riu Paiva on el llit es fa més estret i s’estén des del pont de l’Alvarenga fins a Vau. Anem fent, amb alguna paradeta, com al mirador de la Gola do Salto, un punt des d’on es pot observar molt bé la gent que fa caiac. Cap a la meitat del camí arribem a un petit quiosc en una zona de lleure, Vau, amb una platgeta, on fem cafè/coca-cola. Al costat hi passa la carretera de Canelas. El pont que veiem aquí permet observar, riu avall, la vall encastada en parets de granit, que contrasta amb la vall més oberta, aigües amunt. Aquest coll d’ampolla es deu a la major resistència del granit d’Alvarenga a l’erosió. Les parets rocoses són riques en biodiversitat, amb taques de color verd llima pel liquen Acospora hilaris(indicador del clima mediterrani). Les fissures naturals de la roca granítica són també refugi de nombroses aus rapinyaires que sobrevolen la vall. Al llarg de tot el recorregut, plafons amb explicacions, roures, llentiscles, eucaliptus, papallones, peixos, llangardaixos, caques d’algun animal… 

Passadiços do Paiva. Foto: gloriacondal

Al final, al costat del pont de l’Espiunca, al marge dret del riu, hi ha la Falla d’Espiunca. En aquesta zona hi ha un bar amb ombres i xofers (el jeep cobra 19 € i el taxista 12,50 €). Anem amb el taxi i dinem en un restaurant d’Avarengo per recuperar forces. Després, migdiada obligatòria.

Passarel·les del riu Paiva. Foto: AA

Altres ponts reclamen ser el més llarg, els rècords sempre són efímers, però la notícia del d’Arouca va ser el que ens va atreure i posar en acció.

Quant a Gloria Condal

Som dues dones d'un petit país, Catalunya. Ens agrada caminar, viatjar i la cultura. Two women from an small country, Catalonia. We like travelling and culture
Aquesta entrada s'ha publicat en Excursions, Viatges per Europa i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Passadiços do Paiva i pont Arouca

  1. Anna Monserdà ha dit:

    Amb ganes de veure el pont i fer les passarel·les. Un altre cosa a la llarga llista per visitar

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s