He estat a Creta 3 cops: el 1r, 2 dies; el 2n, 1 setmana; el 3r, 2 mesos. Hi ha tantes possibilitats com Km i dies es tinguin. Si teniu 1 dia, aneu a Cnossos (d’Heraklion només val la pena el museu arqueològic). Hanià, la capital, té empremtes del seu passat històric arreu. Val la pena. D’allà es pot anar a Omalos, a 1.227 m, per baixar per la gorja de Samarià fins al mar, a 18 Km i d’allà tornes amb barca. Impressionant.
El sud m’encanta: per això cal conduir per revolts entre oliveres, vinyes i pobles blancs. Estada a Paleóxora, a Rooms Blue Sky, amb la Sra Maria; als vespres prohibeixen la circulació al carrer major; els cafès s’omplen de taules i cadires i la gent seu, beu i bada. Anidri, 5 Km cap a l’interior, és el poble de la senyora Maria: un mirador amb una gran olivera acull mitja dotzena de taules i cadires, al fons, la mar; s’hi pot baixar pel torrent fins arribar a una cala solitària i meravellosa.
De Paleóxora vaig anar amb barca a la platja de Súgia i a les ruïnes de Lissós, una bona caminada; també a Elafónisos, una cala d’aigües turqueses, ideal per canalla; a 5 km, el monestir de Chrisoskalítzas. Rétimno, a 72 Km de Hanià, té molts rastres del passat venecià i otomà; la Fortétza, deteriorada, domina la ciutat. Potser és la millor ciutat de Creta. D’aquí vam anar al monestir de Préveli; a sota, una platja deliciosa on desemboca el riu Megapótamos. La visió des de dalt és espectacular. Molta gent
A 20 Km a l’interior de Rétimno hi ha Sellí. Vaig estar 1 setmana amb la Sofia i família en un poble on viuen un centenar de persones, a més de les ovelles, sense cobertura de mòbil. Allà vaig conèixer com viuen i pensen la bona gent. Em van adoptar. I jo els vaig estimar per sempre.
Anógia a la serralada del Psilorítis, és conegut per l’artesania (tapetes, catifes…); els restaurants fan carn de cabra; hi ha poc turisme i de poques hores. Estar-s’hi 1 setmana va ser una experiència, sent dona i sola. Un dia vaig intentar fer el cim del Psilorítis, de 2.456 m, el més alt de Creta. No hi vaig arribar però em vaig fer amiga d’una cabra.
La costa des d’Iraklion fins a Agios Nikolaos està molt explotada. Sitiá el port més oriental de Creta, és més tranquil. D’allà vaig anar a Vai, a 28 Km, amb 5.000 palmeres davant d’una platja. Ierápetra, avall, és la ciutat més al sud d’Europa; Kato Zakros, magnífica cala amb tavernes, habitacions i internet. Un lloc per perdre’s.
Jo hi vaig estar uns dies, fa anys, en un hotel de la costa nord. No em va agradar, semblava Lloret…
Doncs jo hi vaig anar fa un parell d’any i em va agradar molt Knossos i Chania (o xania, com se digui). Però si agafes un paquet de vol+ hotel en pla barat, et trobes això, que et porten una setmana en un lloc ple de turistes i és una mè…
Hola, noies,
sóc una enamorada de Grècia, molt enyorada perquè d’ençà que em vaig posar a criar criatures, no hi he tornat mai més. Bé, només hi he estat 3 cops, però després em vaig enganxar a llegir mites, literatura i fins i tot vaig fer un curs de grec… En fi, sempre he portat el país al cor.
Ara hi voldria tornar, per passar les vacances de l’any vinent amb la família (l’home i dues criatures petites). Busco un indret agradable per establir-nos, un hotelet barat per passar-hi tot un mes i amb facilitats de comunicació per visitar coses (no conduïm, però em comprometo a posar-me les piles fins llavors perquè imagino que sense llogar un cotxe, ens podem sentir molt aïllats).
De bones a primeres he pensat en Creta, en tinc molt bons records (un viatge en solitari de jove, recorrent-la en uns autobusos-tartana plens d’estampetes, que semblaven a punt de tombar a cada revolt).
Però no ho tinc clar. Busco un lloc agradable, a peu de platja i amb algun poblet on les nenes puguin córrer pels carrers i fer amiguets (d’aquests pobles que aquí ja no en queden).
Un cop vaig veure en un programa de tv un hotel en una illa, regentat per una catalan, que tenia molt bona pinta, però no em vaig apuntar el nom, ni l’illa (quin desastre). En sabeu alguna cosa?
O me’n podeu recomanar algun?
moltíssimes gràcies i moltes felicitats pel bloc!
Retroenllaç: La vieja sirena | Gloria Condal