Iraklia

Iraklia. Camins i carreteres

Iraklia. Camins i carreteres

Una advertència quan visites la pàgina d’Internet: no hi ha bancs ni caixes. No hi ha autobusos ni taxis. No hi ha benzinera. No hi ha càmpings. No hi ha farmàcia. Hi ha un metge i un caixer automàtic.

Agios Giorgos. Iraklia Vistes des de Agnadema

Agios Giorgos. Iraklia
Vistes des de Agnadema

Iraklià forma part de les anomenades Cíclades petites (μικρες κυκλαδες). Hi arribem des de Miconos amb Vueling i d’allà un catamarà dHellenic Seaways (Flyingcat4) d’un verd llampant, que triga 2 h amb parades a Paros, Naxos, Sxinússa i finalment a Irakliá. Al port ens espera en Dimitris i pugem amunt cap als estudis Agnántema, on passarem 2 nits, una habitació àmplia i terrassa gran amb vistes al poble i al port.

Llirsi blancs (krinakia)

Llirsi blancs (krinakia)

Iraklia té 115 habitants que viuen a la meitat est de l’illa, de 18 km2. Durant l’agost, un bus gratuït surt d’Agios Georgios, el port, fins a Xora o Panagiá (a 3,5 km) i arriba a la platja de Turkopigado. La meitat oest de l’illa és inaccessible, però hi ha alguns senders per caminar. A la pràctica, doncs 9 km2. Entre les platges, la del port, Agios Giorgos, plana i neta. Si puges per la carretera cap amunt del poble i arribes al cim, es veu l’altra banda del mar; baixant, hi ha una cala endins, Livadi, plana, de sorra, grandeta. Allà hi ha dues tavernes i a la punta de la cala, enmig de les mates, un càmping semi-tolerat. Per la sorra, lliris (krinakià) que, sempre que els veiem a Grècia, ens adonem dels miracles de la natura, sense ningú que els regui i sense pluja… alçant el cap, blancs, frescos, plens de vida. En un turó del davant, les ruïnes d’un castell del període hel·lenístic (també hi ha les ruïnes del temple de Zeus, que va ser un assentament fins el 1930).

EL petit ferri Skopelitis comunica les petites Cíclades

El petit ferri Skopelitis comunica les petites Cíclades

Una barca surt del port els matins si hi ha un mínim de gent cap a les platges de Karbunòkalos i Alimià (aquesta, amb la gràcia que hi ha un hidroavió alemany enfonsat). Només surt, és clar, si fa bona mar, i ara no era el cas. Al sud-est hi ha la badia de Mérixa, envoltada de penya-segats de més de 100 m. Al capvespre del primer dia anem a peu fins a Xóra o Panagia però en arribar, se’ns trenquen els esquemes (que és un dels objectius d’un viatge perquè sinó… on hi hauria la sorpresa?). A diferència de la resta d’illes on la capital s’anomena Xóra, està en un turó i és la ciutat més important, aquí trobem unes quantes cases al voltant d’un carrer, algunes abandones, d’altres tancades i poques habitades. Una església i un consultori mèdic tancat amb un rètol amb un mòbil on diu que només es truqui en cas d’urgència. Tornant, ens fixem en un cafè que sembla obert on veiem un rètol de supermercat. Hi entrem i trobem un avi. Hem retrocedit 50 anys. Carreguem menjar i tornem a baixar avall. Uns nens juguen enmig del carrer.

Xora o Panagia. Iraklia

Xora o Panagia. Iraklia

Agios Giorgos, doncs, és el poble principal. Hi ha una escola de primària, una església gran de cúpula blava i una capella blanca, alguns restaurants i bars, un parell de supermercats… i ja està. Fem un frapé en un bar amb vistes, des d’on contemplem l’arribada d’un ferri. Baixen unes quantes furgonetes plenes de queviures que van a descarregar als súpers, moltes ampolles d’aigua, sobretot. Entrem en el supermercat Mélissa, que a més ven bitllets de ferri, és bar i oficina de correus. Allà comprem els bitllets per l’Skopelitis per anar a la següent illa, Sxinússa.

Iraklía ens ha agradat. Un lloc on descansar o desaparèixer de la circulació, però si no es vol fer-ho del tot, hi ha wifi, encara que dèbil. Ah, i no confongueu aquesta illa amb una ciutat de Creta, Heraklion.

D’aquí vam anar a Schionoussa (Σχοινούσα) i després a Kufoníssia.

Advertisement

Quant a Gloria Condal

Som dues dones d'un petit país, Catalunya. Ens agrada caminar, viatjar i la cultura. Two women from an small country, Catalonia. We like travelling and culture
Aquesta entrada s'ha publicat en Viatges, Viatges per Grècia i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

7 respostes a Iraklia

  1. Gabriel ha dit:

    Pinta molt bé, això. Serviria per una cura d’stresssss? S’hi arriba fàcil, veig, si el vol és directe

  2. Retroenllaç: Sxinússa (Schionoussa) | Gloria Condal

  3. Retroenllaç: Kufonísia | Gloria Condal

  4. Goretti ha dit:

    Es molt interessant que hagi aquests llocs on la gent pugui viure amb aquesta tranquilitat!!

  5. ernaus ha dit:

    és una gran sort poder coneixer tot aixo, sí!

  6. Mireia Ribera ha dit:

    Hola Glòria,
    Estem pensant de fer una estada de 3 dies a una de les illes gregues i pel que he llegit del teu blog (per cert, bona iniciativa, tot els que comentes està molt bé!) , Iraklia té molts atractius. Viatgem amb els nostres fills adolescents (19 i 15 anys) i ens han demanat anar a un lloc tranquil per fer “vacances” de veritat, després de passar 4 dies a Atenes.Quina seria la teva recomanació? Moltes gràcies anticipades pel teu temps i els teus consells.

    • Gloria Condal ha dit:

      Mireia, Iraklia pot ser un pèl avorrida de tan poc que hi ha…. Potsert Koufounissia seria millor: https://gloriacondal.com/2014/09/20/kufonisia/
      Ho dic perquè és la que té platgetes més a l’abast. Xsinoussa podria ser una altra opció, petita com les altres, potser la més autèntica, però depèn de si us agrada caminar o no, aquí les platges són una mica més allunyades.
      Potser tot dependrà, també, de la combinació de ferris que trobeu per anar-hi. Si teniu més dubtes, m’ho diueu!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s