Icària (Ικαρία)

Icaria Agios Kirikos

Agios Kirikos. Ikaria. Grecia. Foto: gloriacondal

(actualitzat juny 2019)

Dins el menjador d’una taverna d’Agios Kirikos, capital de l’illa d’Icària, tenen uns quants rellotges penjats a la paret amb l’hora de diferents llocs del món: París, Tokio, Nova Υοrk… el darrer és Icària, sense busques. Potser això explica per què la gent d’aquesta illa de Grècia té una de les taxes més altes de vida del planeta: 90 anys.

La dona que ens va llogar el cotxe el primer cop (2006) era gran, però no tant. Havíem arribat amb ferri a Evdilos, antiga capital i d’allà vam anar amb bus a Armenistis on teníem previst allotjar-nos; era estiu i no trobàvem res, però la Sra. Irene, després de parlar una estona, ens van convidar a un cafè i ens van proposar llogar-nos un vell panda. La sorpresa va ser el darrer dia, quan vam anar a l’oficina d’Agios Kirikos, que portava el fill, a pagar. «Aquest cotxe us ha llogat ma mare? però si és el seu», va exclamar rient.

Icaria,

Monestir Zeoskepasti. Ikaria. Foto: gloriacondal. 2019

El 2019 hi vam estar de pas, camí de Xios venint de Patmos, tres dies, suficients per veure que, en les coses bàsiques, ha canviat poc. Amb 100 km de costes i uns 9.000 habitants, és verda, té molta aigua i pocs turistes. La carretera per anar d’una banda a l’altra és complicada, perquè muntanyes i gorges creuen la serralada central.

Xristós Raxés. Ikaria

Xristos Raxés. Ikaria. Foto: gloriacondal. 2019

Ìcar, fill de Dèdal, va escapar del laberint de Creta amb ales de cera, però com que es va acostar molt al sol, se li van derretir i va caure en aquest mar, mort. Per això l’illa es diu Icària (Ikaria).

D’Agios Kirikos fins a Faros, a l’est, trobem el poble de Terma (balneari), i més enllà, Nifí i Keramé, amb bones platges. Si anem a l’oest, a pocs km, hi havia al mar una mena de piscina natural d’on sortia aigua calenta. L’any 2006 ens hi vam banyar acompanyades de iaies, però ara ha desaparegut. Continuant, hi ha un túnel i just sortint, un camí per baixar a la platja de Seixelles d’aigües turqueses. Manganitis, el darrer poble, és maco, dispers, tot carrers avall, amb un petit port i taverna.

Al nord, entre Evdilos i Nas, hi ha bones platges: Gialiskari, platja de Messakti, Armenistis i Nas. Aquí hi ha una platja amb la gorja del riu Xalari, amb vegetació abundant i restes del temple d’Artemisa. De les tavernes i cafès de dalt es veu una posta de sol fantàstica. Dormir en aquesta zona, amb habitacions dalt d’un penya-segat que dóna al mar, és fantàstic.

Nas. Ikaria

Nas. Ikaria. Foto: gloriacondal. 2019

En aquesta mateixa banda, carretera amunt, hi ha pobles i monestirs macos, com els monestirs d’Evangelismos, de Zeoktisis, de Mundé, de Zeoskepasti… i poblets com Glaredo, Márazo… Ens encanta especialment el poble de Xristós Raxés, amb una església i placeta envoltada de cafès, alguna botiga i molt ambient; abans hi ha Agios Dimitrios i a Agios Polikarpos. Allà dinem al restaurant Μαραθίτης. El Giannis, l’amo, fa un tzatziki molt bo, a més de carns a la brasa. El nom, ens explica, és per un ocell, i ens ensenya una foto que té a dins. El deixem intentant entendre’s amb un grup de turistes d’Hamburg, que han demanat frapés per acompanyar l’amanida.

Ikaria, capella. Grecia. Foto: gloriacondal

L’altra vegada vam pujar caminant al castell de Kóskina, que custodiava el pas cap a l’antiga capital d’Inoe. Ara el veiem de lluny. Han passat uns quants anys. Enllà, l’arxipèlag de Furní. Tornem a Agios Kirikos amb olors de ginesta, que veiem a banda i banda de la carretera, a més dels baladres; amb les olors de timó i orenga, és un festival per als sentits.

Quant a Gloria Condal

Som dues dones d'un petit país, Catalunya. Ens agrada caminar, viatjar i la cultura. Two women from an small country, Catalonia. We like travelling and culture
Aquesta entrada s'ha publicat en Viatges, Viatges per Grècia i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Icària (Ικαρία)

1. MIreia Ribera ha dit:

Hola Glòria, som una família de prop de Barcelona que volem passar uns quants dies a l’illa d’Icària, sobretot gràcies als teus comentaris elogiosos d’aquest paratge. Voldríem llogar un cotxe però veiem que és complicat, no hi ha companyies de lloguer de cotxes. Ens podries donar el contacte de les persones que us van llogar el cotxe a vosaltres? Molt agraïda. I també moltes gràcies per aquest blog, que és fantàstic!