Hi vam anar per primer cop al’ny 2001. Xóra és el nom que els habitants donen a la capital, com a tantes illes. Té la biblioteca Korais, importantíssima, la catedral, un parc central, amb quioscos i el c/Aplotarias, de botigues; roba i sabates, llibreries i papereries, música. Hi viuen unes 30.000 persones, de les 50.000 que hi ha a l’illa. Vrontàdos, a prop, és un mosaic de torres i cases entre pins i oliveres, habitada per gent que ha treballat al mar. Passem per Sidirounda, penjat damunt d’un penya-segat, i anem a l’altra banda, a Kardámila. Al port, Marmáro, ens allotgem a les habitacions de la Sra. Maria Ponirou. S’hi està bé, al seu pati; a l’hort hi ha tomàquets, faves, mongetes, albergínies i una enorme noguera, amb taules de fusta i cadires a sota, voltades de tarongers, mandariners, un llimoner, codonyers i magraners. Del nord visitem Blixáda, Nagós, Giósonas, Amades (un petit poble on sembla que les cases estiguin construïdes una sobre l’altra, en un llarg pendent que acaba, uns quants km avall, a la mar), Biki i el cap de Kampí. Un dia anem Lagada i ens agrada tant que decidim canviar d’allotjament. Ens n’enamorem a primera vista.
Les dimensions de l’illa i les 3 setmanes que hi serem ens permeten agafar-nos la vida amb calma i canviar de llocs. L’Anna i el Ioannis ens integren aviat a la vida del poble: una macarronada, el ball de dissabte, la sardinada… Visitem Kalimássia, amb una cooperativa de dones artesanes, el monestir d’Agios Minas (on els turcs van assassinar desenes de persones) i Vounós, un poble medieval de carrers molt estrets on cada casa està comunicada amb l’altra a través de passadissos interiors que els protegien dels invasors. Baixem a la platja de Biri. En tornar, després de Vrontados passem per Daskalopetra, una cala amb una pedra on expliquen que ensenyava Homer. Amb els relats de l’Odissea i La Ilíada va educar Grècia i Grècia educà el món. Sense ell, nosaltres no seríem qui som.
No us perdeu els pobles medievals de Kalamoti, Emporion (a prop, la platja de Mavria Volia, amb pedres negres volcàniques) o Pirgí d’obligada visita, Olimpi o Mestà, impressionant. La platja més propera és Agia Dinami, una de les millors de l’illa, amb aigües turqueses.Dos pobles que cal veure: Avgónima i Anavatos (aqueat pràcticament abandonat). A prop, la platja de Traxilli, pedres petites, pins, aigües turqueses. Visitem Agios Iorgos, Vesta i anem a la platja d’Agia Didima. Cal veure el Monestir de Nea Moni: quan els turcs envaïren l’illa, unes 3.500 persones s’hi van refugiar, però els van passar matar; només deixaren vius 18.000 homes que treballaven al màstic, l’arbust del qual o llentiscle (és l’únic lloc del món on es fa) serveix per fer goma, licor, dolços, melmelades, pasta de dents i vernís. L’any 2001 encara no hi era però ara cal visitar el Museu del Màstic, tocant a Pirgí.
Una de les illes més boniques de Grècia! Tant… que el 2015, el 2016, el 2017 i el 2018 hi vam tornar!
Altres entrades relacionades:
Retroenllaç: La vieja sirena | Gloria Condal
Retroenllaç: Xios (Chios) | Gloria Condal